Home / Updates
Home Over ons Cases Updates Contact

Zullen we allemaal stoppen met visie, missie en waarden?

Zullen we allemaal stoppen met visie, missie en waarden?

(Als de organisatie ze toch niet voelt?)

Herken je de situatie? Een nieuw bestuur, nieuwe directie, de eerste 100 dagen en dan is het ei gelegd. Het moet toch net anders. Visie, missie en waarden gaan echt op de schop. Tijd voor een nieuwe wind door de tent. De externe specialist wordt ingehuurd en die adviseert ons direct om met de leidende coalitie een paar dagen op de hei te gaan zitten om deze noot gezamenlijk te kraken. Het complete bestuur is uitgerukt, aangevuld met disciplines als Communicatie, HR en Operations. Het blijkt een taaie noot te zijn. We merken hoe verschillend we er allemaal in zitten. En hoe anders alle belangen zijn. Maar na twee dagen komen er mooie waarden op tafel waar iedereen zich in kan vinden. Eerlijkheid en betrouwbaarheid scoren hoog. En ja, innovatie moet er ook bij. Evenals flexibiliteit en partnership. So far so good. Nu nog even deze waarden vertalen naar onze visie en missie. Je voelt ‘m al aankomen… het verhaal herhaalt zich. Nog een noot.

Na die twee dagen…

We hebben allemaal ergens wat water bij de wijn moeten doen, maar we hebben onze eigen belangen goed verdedigd en we zien onze eigen taal (...taal! Hoe belangrijk is dat? Komen we zo op terug!) terug in de zinnen. We hebben nu alles op een A4’tje staan. Een mooie bondige visie, de missie strak verwoord (we weten weer waarom we op aarde zijn) en we zijn uitgekomen op vijf waarden. Je bent het niet met alle waarden eens, maar die van jou zitten er in ieder geval bij.

We zijn terug op kantoor. De A4 ligt op ons bureau. En dan komt de echte uitdaging. Hoe gaan we al die collega’s nu meenemen in dit verhaal? Afdeling Communicatie! Die kan het mooi opmaken en op sites, intranet en via andere reclamemiddelen delen met de collega’s. De klus zit erop. We gaan door met het dagelijkse werk. En Communicatie zendt het nieuws uit. Zendt...

Na een half jaar…

Een leuke vrouw van een bureau dat iets met waarden doet komt langs. Je hebt een mooi gesprek. Terloops vraagt de dame naar jullie waarden. Je voelt je een beetje betrapt als je je omdraait om op het bord te kijken waar de waarden hangen. “Nee, niet oplezen” zegt ze lachend, “uit je hoofd!”. Lichtelijk beschaamd kom je er tot drie. Shit, wat waren de andere twee nou ook alweer? Koffie, mevrouw? “Hoe worden de waarden gevoeld en geleefd in de organisatie?” vraagt ze dan ook nog een keer. Je kan niet anders zeggen dan dat je werkelijk geen idee hebt. Want ja, als je het zelfs als bestuurder al niet weet...   

Herken je dit? Een troost. Je bent echt niet de enige. Vijf waarden is echt niet te onthouden. We hebben nog nooit een bedrijf gemeten waar de medewerkers alle waarden konden opdreunen. Laat staan voelen en omarmen. Daar hebben we het nu nog maar even niet over.

Meten van waarden. Wel eens over nagedacht?

De mevrouw van het bureau heeft een suggestie. Je bent er trouwens inmiddels achter wat ze doen: ze maken cultuur- en communicatieprogramma’s met als basis een Cultuur Waarden Onderzoek. En dat laatste is wel een goede suggestie om te doen. Het is tijd om eens te meten hoe en of de vijf waarden leven binnen de organisatie.

Je voelt ‘m al aankomen. In de regel meten we dat die vijf waarden nooit herkend worden. Laat staan gevoeld. En toch blijven we allemaal zo trouw aan die bak met waarden. Waarom? Omdat we geen keus kunnen maken? Omdat we de crucial conversation niet aangaan? 

Bijvangst bij een Cultuur Waarden Onderzoek

In het onderzoek bleken de vijf waarden inderdaad niet onder het gehele personeel naar boven te komen. En er kwam nog meer boven water. Het onderzoek van de dame liet ook zien wat gewenste waarden zijn. “Visie en Missie” zelf bleken daar hoog te scoren. De organisatie gaf collectief aan behoefte te hebben aan een heldere visie en missie. 

En wij zijn zo vrij daar aan toe te voegen dat je die beter niet bij elke nieuwe bestuurder kunt wisselen. Daar begrijpt op den duur een organisatie niet zoveel meer van. Om het woord murw maar even te laten voor wat het is. 

Twee nieuwe begrippen: Ambitie-Waarde & Beeld-Taal

Dit artikel eindigt met prediken voor iets waar wij diep in geloven; Beeld-Taal & Ambitie-Waarde. We boeken daar al jaren mooie resultaten mee. Dat gaan we dus ook niet uitleggen, dat kun je beter voelen.

Een case waar we bijvoorbeeld trots op zijn, is de fusie van het Franciscus Gasthuis en het Vlietland ziekenhuis. Al ruim vier jaar zijn ze trouw aan die ene Ambitie-Waarde “begrip”. Omdat zij begrijpen dat het hebben van meerdere (kern-)waarden geen zin heeft. Alles over deze case (kijk vooral even naar de ambitie film) lees je hier. En dat het ziekenhuis niet alleen in-, maar ook extern het meest begripvolle ziekenhuis wil zijn, blijkt uit de Beeld-Taal waar ze al die jaren trouw aan zijn. We gaan nu niet uitleggen wat we met die twee nieuwe begrippen bedoelen. We verwijzen graag naar de film.       

Misschien krab je je nu achter de oren. Hoe zou dat zijn met onze vijf waarden? Mocht je dat echt willen weten? Bel ons, we vertellen je graag over alle ervaringen met ons Cultuur Waarden Onderzoek. In al die verschillende branches. Grote kans dan jouw branche erbij zit. Je bent welkom op de Coolsingel in Rotterdam.   

Groeten van het team 0 Entropy! 

NB Nog een nieuw begrip: Entropie. Het staat voor onbenut arbeidspotentieel. Een onvoldoende heldere visie en missie kunnen daar reden voor zijn. Hebben we een leuk filmpje van. Met ganzen. En het gaat over jou.

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.