Home / Updates

WAARDENvol besturen

WAARDENvol besturen

Bedrijfsdoelstellingen en cultuur, motivatie en prestatie, cultuur en gedrag. Het zijn de bekende thema’s binnen elke organisatie. Benieuwd wat “Waardenvol besturen” hierin kan betekenen?

Cultuur, motivatie, gedrag, waarden… Een greep uit onderwerpen die met grote regelmaat passeren, maar ook weer makkelijk van de bestuursagenda verdwijnen. En dat terwijl de aandacht voor de relatie mens – organisatie – prestatie groot is. Hoe komt het dat inzichten uit wetenschappelijke publicaties en uit de consultancy maar moeizaam de bedrijfspraktijk bereiken? En nog minder vaak tot meetbare impact leiden? Wij zien verschillende verklaringen. Bijvoorbeeld dat teams en organisaties de onderstroom en de bovenstroom bij verschillende afdelingen hebben belegd. De verbinding ertussen is verzand in abstracte, polariserende discussies. Frustraties lopen op en de energie vloeit weg. Hoe kan het wel?

Met literatuuronderzoek en eigen recente opdrachten, hebben we drie cruciale stappen geïdentificeerd:

  1. Herkennen en erkennen van de relevantie van de onderstroom in organisaties
  2. Het meten en concreet maken van die onderstroom
  3. Het integreren van onder- en bovenstroom in één bedrijfsdashboard ten behoeve van waardenvolle besturing.

 

Waardenvol besturen

‘Waardenvol besturen’ staat voor besturen waarbij de onderstroom – doorgaans het onzichtbare deel van de organisatie – integraal onderdeel van de besturing wordt. Binnen iedere organisatie kan een onzichtbaar deel (onderstroom) en een zichtbaar deel (bovenstroom) worden onderscheiden.

 

 

 

Verbinden

Organisaties die onderstroom en bovenstroom actief weten te verbinden presteren beter. Het succes van deze verbondenheid uit zich via verschillende indicatoren zoals hogere betrokkenheid van medewerkers, lager verzuim, lagere defectkosten, betere financiële resultaten en tevredener klanten. Deze indicatoren klinken bekend in de oren. Minder bekend is het feit dat ook de onderstroom objectiveerbaar en bestuurbaar is.

 

Wat je meet kun je managen

Inzicht in de onderstroom wordt verkregen door een waardenonderzoek. Dat onderzoek resulteert in een waardenprofiel van de organisatie, door waarden kwalitatief (in woorden) en kwantitatief (hoeveel van welke waarde) te meten en in klare taal om te zetten. Alle waarden worden in verschillende doorsnedes gepresenteerd als individuele waarden, organisatiewaarden van vandaag en de gewenste waarden in de toekomst.

Met het oog op organisatiesturing komen er twee bijzondere waardecategorieën naar voren:

  1. Entropie: waarden zonder toegevoegde waarde voor de organisatie, die als energieverlies kunnen worden geduid. Dit energieverlies heeft direct een negatieve impact op de bovenstroom en daarmee de prestatie van de organisatie.
  2. Syntropie: ontbrekende maar nadrukkelijk gewenste waarden. Als deze waarden worden onderkend en omarmd, dan hebben ze een positieve bijdragen aan de prestatie.

Objectivering van waarden zoals hierboven beschreven stelt de organisatie in staat om op de samenhang van onder- en bovenstroom te gaan sturen.

 

Waardensturing onderdeel van het bedrijfsdashboard

Op basis van het verkregen inzicht in de onderstroom kan het bedrijfsdashboard compleet worden gemaakt en worden aangevuld met doelen op de ontwikkeling van de onderstroom, compleet met meetbare indicatoren. Het reduceren van ongewenste waarden, het energieverlies en het bouwen aan toekomstige waarden, komen als harde indicatoren op de scorecard van de organisatie te staan. Hiermee is het dashboard compleet gemaakt en is onderstroom integraal onderdeel geworden van de business. Er kan meteen worden gestart met gericht ontwikkelen, leren en ontdekken van de samenhang.

 

Waar gaat het dan over?

Om een idee te geven van vragen die vanuit de onderstroom op de besturingsagenda komen, volgen enkele voorbeelden:

  • Wat is het waardenprofiel van medewerkers die wij werven, hoe selecteren wij hierop?
  • Welke communicatie uitingen passen bij ons waardenprofiel?
  • Welk gedrag past bij de gewenste waarden?
  • Hoeveel en welk management hebben we nodig in een waardengestuurde organisatie?
  • Hoe gaan we het energieverlies reduceren?
  • Hoe gaan we gewenste maar nog ontbrekende waarden toevoegen?
  • Welke doelen formuleren we ten aanzien van de gewenste beweging en welke indicatoren passen hierbij?
  • Welke aanpassingen vraagt dit in onze management rapportages?
  • Naar welk waarden- en bewustzijnsniveau gaat nu onze energie en welke verschuiving willen we maken?

De cirkel is rond wanneer er op basis van het inzicht in de onderstroom een vertaling is gemaakt naar de aangevulde organisatie-ambitie. Ambities van onderstroom en bovenstroom gaan daarin samen.

 

Eyeopener

Onderstroom en bovenstroom bepalen gezamenlijk de prestaties van organisaties. Organisaties die er in slagen vanuit samenhang te besturen presteren beter. De werksfeer is er beter, de klanten zijn tevredener. Praktisch invulling geven aan deze integrale manier van besturen is uitstekend uitvoerbaar. Praktijkcases hebben dat inmiddels aangetoond. Waardesturing? Een eyeopener die opvolging verdient!

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief!

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.