Home / Updates
Home Over ons Cases Updates Contact

Schaduwzijde van jouw (organisatie) cultuur

Schaduwzijde van jouw (organisatie) cultuur

Het is voor auditors en toezichthouders allang geen nieuws meer dat soft controls minstens zo belangrijk zijn als hard controls.

“Sorry, wat?”

Anders gezegd: regels afdwingen is minder vruchtbaar dan mensen intrinsiek motiveren om bij te dragen aan risicobeheersing. (Cora Wielenga legt hier precies uit wat soft controls zijn.) Soft controls zijn een onmisbaar aspect geworden in de wereld van audit, inspectie, en toezichthouders. Ze raken o.a. de normen en waarden van medewerkers, die zich vertalen in gedrag. In gedrag dat bijdraagt aan de beheersing van risico’s, of juist niet. Soft controls worden beïnvloed door de cultuur, en via die weg is cultuur dus van belang voor de beheersing van risico’s.

Ook toezichthouders hechten steeds meer belang aan de focus op soft controls. KPMG speelde hierop in en komt met 8 pijlers die een cultuur van risicobeheersing bevorderen. Dit model wordt, als ik KPMG mag geloven, inmiddels omarmd door De Nederlandsche Bank als toezichthouder op de financiële sector. Ook helpt KPMG ons aan een manier om de volwassenheid van de soft controls te evalueren.

Dus, even inventariseren. We hebben:

-       Helder welke cultuur bijdraagt aan een goede beheersing van risico’s; en

-       Een model om de status van soft controls te evalueren.

Hierbij laten we de schaduwzijde onbelicht. Want weten waar je naartoe wil is erg fijn, maar weten wat je tegenhoudt is minstens zo belangrijk. Daarnaast is verdiept inzicht in de oorzaak ook van belang bij het maken van een stappenplan.

 

Gedurende mijn korte carrière als auditor werd de oorzaak van auditbevindingen (de conclusie dat niet voldaan wordt aan een risicocriterium) vaak toegewezen aan ‘men was zich niet bewust van de risico’s’. Toch zag je dat na het uitleggen van die risico’s mensen nog steeds hun schouders optrokken en doorgingen zoals ze dat altijd al deden. Het jaar daarop had je weer dezelfde bevinding.

Dat vond ik vreemd, dus ik ging het gesprek aan. Er bleken veel meer zaken te zijn die deze mensen tegenhielden dan een gebrek aan bewustzijn. Zo bleek de cultuur o.a. getypeerd te worden door tijdsdruk. Dit leidde niet alleen tot achterstanden, maar ook tot gestreste medewerkers en via die weg meer fouten.

Je hebt dus ook inzicht nodig in die schaduwzijde. In de oorzaken die de werking van soft controls tegengaan. Hoe weet je anders welke stappen je moet zetten om bij een cultuur uit te komen die de beheersing van risico’s stimuleert?

Een goede risicobeheersing vraagt dus om de volgende stappen:

-       Breng in kaart wat de gewenste cultuur tegenhoudt;

-       Ga hierover in gesprek;

-       Ontwikkel een programma om afscheid te nemen van wat je tegenhoudt; en tot slot

-       Doe dat met ons! Want wij weten hoe je dat aan kunt pakken.

Middels een Cultuur Waardenonderzoek brengen we in kaart wat de organisatiecultuur typeert, wat je tegenhoudt, en wat je nodig hebt om te transformeren. Met die resultaten op zak ontwerpen we samen met jullie een cultuurprogramma waar we afscheid nemen van waarden en gedrag dat niet bijdraagt aan het beoogde doel. En bouwen we aan die zaken die juist wel bevorderlijk zijn. 

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.