Home / Updates

Hoeveel energie lekt er weg uit jouw organisatie?

Hoeveel energie lekt er weg uit jouw organisatie?

Hoe krijgen sommige organisaties het toch voor elkaar om op consistente basis excellent te presteren met hoog gemotiveerd personeel en een goede werksfeer? Simpelweg door het verspillen van energie aan nutteloze zaken tot een minimum te beperken. Bovendien slagen zij er in mensen op meerdere niveaus te motiveren. Dit zijn organisaties waarbij de entropie laag is, kleiner dan 10%.

Elke organisatie heeft haar eigen energiehuishouding. Hierbinnen vormen mensen de belangrijkste energiebron. Een deel van deze energie wordt nuttig besteed en draagt bij aan het realiseren van doelen. Een ander deel lekt weg en is als nutteloos te bestempelen. We noemen dit de ‘Entropie van een organisatie’. Vaak ontbreekt het zicht op deze weglekkende energie en wordt de impact hiervan onderschat. Door eerst het energieverlies van een organisatie goed en specifiek in kaart te brengen kan het energielek gericht gedicht worden.

 

Entropie
Entropie is de organisatie-indicator voor energieverlies. Energieverlies dat te typeren is als nutteloos omdat het niet bijdraagt aan doelrealisatie. Dit energieverlies gaat gepaard met negatieve effecten op de engagement (bevlogenheid) van medewerkers wat weer negatieve effecten heeft op organisatieprestaties. Een vicieuze cirkel dus, waar lastig uit te komen is zonder extra handvatten.

Organisatie-entropie is een maat (uitgedrukt in %) en wordt bepaald door de hoeveelheid nutteloze organisatiewaarden te meten. Deze nutteloze organisatiewaarden, ook wel limiterende waarden genoemd, werken als rem en beperken het organisatietempo. Wanneer het lukt om dit energieverlies te beperken, verandert het in energiepotentieel. Een potentieel dat nuttig kan worden ingezet en positief gaat bijdragen aan engagement en prestaties. Om dit potentieel te kunnen benutten is inzicht nodig in aard en omvang.

Voorbeelden van energieverspilling:

  • Bezig zijn met overdadige bureaucratie
  • Niet samenwerkende eilandjes binnen de organisatie
  • De waan van de dag regeert, langere termijn visie ontbreekt
  • Elkaar de schuld geven in plaats van samen te werken

Wanneer we naar de facts and figures kijken blijkt dat het hier om een impactvolle indicator gaat. Om dit te duiden is het van belang om twee relaties goed te begrijpen:

  1. De relatie tussen engagement (bevlogenheid) en organisatieprestatie.
  2. De relatie tussen engagement (bevlogenheid) en de hoeveelheid entropie (energieverlies)

Wanneer je deze twee samen neemt ga je de relatie tussen organisatieprestatie en entropie zien.

 

1. Engagement en organisatieprestatie
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup laat al jaren, op basis van een grote onderzoekspopulatie, de relatie zien tussen de mate van bevlogenheid van medewerkers binnen organisaties en het prestatieniveau van deze organisaties zien. Wat je gevoelsmatig verwacht wordt hier in harde feiten aangetoond. Organisaties met engaged (bevlogen) medewerkers presteren beter. Onderstaande tabel laat op basis van de onderzoeksresultaten de relatie in prestatieverschillen zien tussen minimale en maximale engagement. Beiden uitersten. De verschillen spreken boekdelen.

Enkele voorbeelden:
Organisaties met maximale bevlogenheidsscores hebben ten opzichte van organisaties met minimale scores:

  • 37% minder verzuim
  • 50% minder incidenten
  • 41% minder kwaliteitsuitval

 

 

 

De vraag die zich nu opdringt is: Wat maakt medewerkers bevlogen? Juist hier zit een mooie verbinding met de inzichten uit het onderzoek van onze onderzoekspartner, het Barrett Value Centre. Dit inzicht laat zien dat de mate van bevlogenheid en prestatie sterk correleert aan een bijzondere categorie organisatiewaarden: nutteloze of limiterende waarden. Ook wel entropie genoemd.

 

2. Entropie en engagement
Entropie wordt uitgedrukt als het % van nutteloze organisatiewaarden ten opzichte van het totaal aan organisatiewaarden. Onderzoek van het Barrett Value Centre laat zien dat er een sterke relatie bestaat tussen de hoeveelheid entropie (energieverlies) en engagement (bevlogenheid) van medewerkers. Bijgaande grafiek laat deze relatie zien. Hoe lager de entropie (energieverlies) binnen een organisatie is, hoe hoger de engagement van medewerkers, hoe hoger de organisatieprestatie.

 

 

 

Wat het inzicht in entropie interessant maakt is dat het ook direct een aanwijzing is naar de oorzaak van het energieverlies waarmee beïnvloeding dus ook binnen bereik ligt. Het energieverlies binnen de organisatie wordt namelijk uitgedrukt in specifieke organisatiewaarden die specifieke beïnvloeding mogelijk maken. De relatie tussen organisatiewaarden, engagement van medewerkers en organisatieprestatie is hiermee gelegd en kan met behulp van het inzicht in één variabele, entropie, gericht worden beïnvloed.

Wanneer de remmende werking van energieverspilling (entropie) is weggenomen ontstaat er ruimte om motivatie op meerdere niveaus te realiseren. Motivatie kan op meerdere niveaus worden gevonden. Startend bij het niveau van individueel overleven tot het niveau van volledige dienstbaarheid tot aan het grotere geheel. Loop de niveaus eens na en beantwoord voor jezelf de vraag eens op welke niveaus jouw motivatie tot stand komt en wat extra energie genereert?

Beste voor de wereld:

  • Dienstbaarheid
  • Het verschil maken
  • Betekenis vinden door bij te dragen aan een inspirerende visie
  • Intellectuele en operationele uitdagingen

Beste van de wereld:

  • Trots op prestaties en goed werk
  • Vriendschap, collegialiteit en erkenning
  • Voordelen en financiële beloningen

 

Jouw energielabel?
Hoe staat het met de entropie, de energie verspillende waarden, binnen jouw organisatie? Om welke waarden gaat het specifiek en op welke manier kunt je deze entropie verlagen en ombuigen naar energie met positieve impact? Op welke niveaus ontstaat jouw motivatie! Meten is weten. 0 Entropy maakt het energielek en de motivatieniveaus zichtbaar, helpt dit lek te dichten en daagt uit om nieuwe motivatieniveaus te verkennen. De impact van entropie is verrassend groot.

Verras jezelf!

16 november 2017

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief!

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.