Home / Updates
Home Over ons Cases Updates Contact

Het belang van een waarden-gedreven aanpak

Het belang van een waarden-gedreven aanpak

Iedereen heeft waarden. Waarden geven aan wat iemand echt belangrijk vindt en liggen ten grondslag aan houding en gedrag. Bewust, maar ook onbewust, bepalen ze hoe en welke beslissingen iemand neemt. Deze persoonlijke waarden zitten in een mens besloten: hij draagt ze met zich mee naar alle domeinen van het leven. Zo ook naar de werkvloer, waar alle waarden van verschillende werknemers samenkomen en het gedrag bepalen. Maar de organisatie heeft zelf ook bepaalde cultuurwaarden. Wordt het gezamenlijk gedrag binnen de organisatie bijvoorbeeld gedreven door duurzaamheid en dienstbaarheid, of juist door kwaliteit, rendement en efficiency? Om met zo min mogelijk verlies aan energie (‘entropie’) aan resultaat te werken, helpt het als alle betrokken werknemers gedreven worden door gedeelde waarden. Gedeelde waarden zorgen ervoor dat men ten diepste gelooft in het gemeenschappelijke doel van de samenwerking. Dit is de kern van een door waarden gedreven aanpak. De waarden worden de lijnen van het gezamenlijk speelveld. Vervolgens gaat het er alleen nog om hoe er in dit veld wordt gespeeld en met welke bal.

Wanneer deze waarden niet overeenkomen, ontstaan conflict, wrijving en frustratie; er lekt energie weg, die beter aan innovatie en het halen van doelstellingen zou kunnen worden besteed. Om de overlap tussen waarden in kaart te brengen heeft Richard Barrett een tool ontwikkeld, die de persoonlijke waarden, de huidige cultuurwaarden en de gewenste cultuurwaarden met elkaar vergelijkt. En ook wordt duidelijk waar de energie weglekt! De kosten hiervan in Euro’s zijn zelfs uit te rekenen.

Via de waardenanalyse worden de verschillen verduidelijkt en kunnen gericht acties worden ondernomen om deze verschillen te verkleinen. Het ongrijpbare wordt tastbaar. Cultuur krijgt beeld en woorden en wordt daarmee bespreekbaar!

Inzicht in en overeenstemming van de waarden bieden grote voordelen voor een organisatie. Organisaties met een cultuur gebaseerd op gedeelde waarden hebben een grote voorsprong op organisaties waarbij dit minder het geval is. Deze organisaties groeien sneller, hebben een hoger rendement, meer klanttevredenheid, en bovendien meer betrokkenheid van de werknemers. Het Barrett Instituut en andere internationale onderzoeken hebben hier onderzoek naar gedaan. Wij ervaren in de praktijk dat het delen van waarden, direct tot meer werkplezier leidt. En als je met fun in flow kunt komen, en door waarden te definiëren de betekenis van je werk scherp krijgt, kunnen teams en organisaties echt een sprong maken. Er ontstaat meer ruimte voor creativiteit en voor het inzetten van collectieve wijsheid. Oplossingen worden beter. We zien dat elke keer gebeuren. Wij vinden een waarden-gedreven aanpak dus van onschatbare waarde!

0 Entropy ontwikkelde waarden-aanpakken in diverse branches. Bij Mars, Ziggo, in de culturele sector en voor jeugdzorg instellingen. Het Barrett waarden-onderzoek stond iedere keer aan de basis, met een dialoog over ieders eigen, onvervreemdbare, persoonlijke waarden. Want als je je organisatie mee wilt krijgen geldt altijd hetzelfde; het gaat om mensen en wat hen intrinsiek motiveert, raakt en in beweging brengt. We vertellen je er graag meer over!

 Robert Jan Anne-Marie en Anne

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.