Home / Updates
Home Over ons Cases Updates Contact

De winst van een lage entropie

De winst van een lage entropie

Oke. We werken naar een lagere entropie in ons bedrijf. En wat levert dat dan op?

Wat dacht je van meer winst?

Een veel gestelde vraag aan ons is: ‘Leuk dat jullie entropie kunnen meten, maar wat schieten we er als bedrijf feitelijk mee op?’. Het antwoord is net zo kort als simpel: je medewerkers voelen zich meer betrokken en je rendement wordt verhoogd.

 

Eerst even terug. Entropie? 

Entropie is de energie die verloren gaat in organisaties. Het is energie die gaat zitten in frustratie van medewerkers, gemor over inefficiëntie en procedures, onduidelijkheid over de koers of een gevoel van onveiligheid. Er lekt dan energie weg, die beter aan innovatie en het halen van doelstellingen zou kunnen worden besteed. Met de waardenscan van Barrett brengen we letterlijk in beeld waar de energie weglekt en hoeveel dit is. De waardenscan werkt als een blikopener, om daarna te kijken met welke maatwerk interventies de entropie in een organisatie verlaagd kan worden. Een lage entropie biedt namelijk grote voordelen voor een organisatie op weg naar verbetering.

 

En is dat dan bewezen?

Het Barrett Instituut en andere internationale onderzoeken hebben gekeken wat het verband tussen entropie en de prestaties van een organisatie zijn. Ze concluderen unaniem dat de kosten van weggelekte energie zelfs in euro’s zijn uit te rekenen!

Al in 1992 vergeleken Kotter & Heskett organisaties die hun cultuur op waarden baseerden en organisaties die dat niet deden. Het bleek dat organisaties met een op waarden gebaseerde cultuur over een periode van elf jaar vier keer zo snel groeiden als organisaties zonder een op waarde gebaseerde cultuur. Daarnaast stegen hun aandeelprijzen twaalf keer zo snel als die van de organisaties zonder waardencultuur. Ander onderzoek vond zelfs dat organisaties die hun cultuur op waarden bouwen de aandelenmarkt met een factor 15 overtroffen (Collins & Porras, 1995). Ook in de inkomstencijfers van organisaties blijft een lage entropie niet onopgemerkt. Organisaties met minder dan 10% entropie hadden een inkomstengroei van 33% in drie jaar. Bij organisaties met meer dan 29% entropie groeiden de inkomsten slechts 11% in drie jaar. Meer recent onderzoek van Ernst & Young (Barrett, 2016) bij 350 bedrijven laat zien dat 92% van de bedrijven aangeeft dat het investeren in cultuur (met lagere entropie tot gevolg) hun financiële prestaties heeft verbeterd. Bij 55% van de bedrijven nam de winst door te investeren in organisatiecultuur zelfs met 10% toe.

Maar wat is het werkende mechanisme achter dit verband? We zouden bijna een essentiële tussenstap vergeten. Het begint en eindigt namelijk allemaal bij je medewerkers.

 

Wat doet verlaging van entropie met de betrokkenheid van werknemers?

Uit een onderzoek in 2008 onder 163 Australische organisaties kwam naar voren dat organisaties met een lagere entropie, een hoger niveau van medewerkersbetrokkenheid hadden (Best Employer Survey in Australia and New Zealand). Organisaties met een lage entropie (5%) ervaren bijvoorbeeld een medewerkersbetrokkenheid van 89%. Daarentegen hebben organisaties met veel entropie (21%) een medewerkersbetrokkenheid van slechts 40%. De betrokkenheid van medewerkers stijgt dus aanzienlijk wanneer ze voelen dat hun persoonlijke waarden in de organisatie terugkomen. Een lage entropie en betrokkenheid van medewerkers hangen sterk samen. En betrokken medewerkers geven een positieve boost aan een organisatie. Aangezien betrokken medewerkers productiever zijn, minder verzuimen en langer bij de organisatie blijven, leidt meer betrokkenheid dus tot groei in de inkomsten. Inderdaad blijkt uit onderzoek dat zowel ROA als de winst significant hoger waren wanneer medewerkers hogere niveaus van betrokkenheid rapporteerden (Schneider et al., 2009).

De vraag is nu: leidt betrokkenheid echt tot betere uitkomsten voor een organisatie, of hebben succesvolle organisaties gewoon meer betrokken medewerkers? Het blijkt dat betrokkenheid van medewerkers meer impact op prestatie heeft dan andersom (Winkler, König & Kleinmann, 2012).

Er is echter nog een hoop werk aan de winkel als het op betrokkenheid van medewerkers aankomt. Grootschalig onderzoek van Gallup uit 2013 toont aan dat wereldwijd gemiddeld slechts 13% van de medewerkers echt betrokken en verbonden is bij de organisatie (Aarnoutse, 2016). De grote meerderheid van de werknemers, 87%, is niet betrokken. In Nederland zijn de uitkomsten uit dit onderzoek nog zorgwekkender. Slechts 9% van de werkende Nederlanders is echt betrokken bij hun werk. En dit is zonde, want meer betrokken medewerkers hebben een positieve invloed op de resultaten van organisaties.

 

Zijn er ook voorbeelden?

Het bovenstaande verhaal mag aannemelijk klinken, maar bij veel organisaties, zowel in de profit als non-profit sector, is dit verband in de praktijk al aangetoond. In de zorg bestaan bijvoorbeeld cases waarbij het verband tussen entropie en werknemersbetrokkenheid duidelijk te zien is. In de Methodist Hospital in Houston, Texas, gingen culturele veranderingen (en een lagere entropie) gepaard met verbeterde resultaten in werknemerstevredenheid, patiëntenzorg en gezondheid en veiligheid. Bij Blackhawk Healthcare in de Verenigde Staten daalde de entropie van 56% naar 14%, waardoor de bruto winst van $4 miljoen per jaar naar $20 per jaar ging, in slechts drie jaar tijd. Deze voorbeelden zijn slechts een kleine greep uit de organisaties waarbij een lagere entropie heeft geleid tot positieve cijfers.

 

Entropie. Ook te meten bij overheden!

Een lage entropie is dus wenselijk, en op dezelfde manier heeft een hoge entropie schadelijke gevolgen. Niet alleen binnen organisaties, maar ook op lokaal of nationaal niveau. Bijvoorbeeld in IJsland, waar twee weken voordat de banken instortten (2008) een entropie van maar liefst 54% werd gemeten. En in Argentinië werd in 2001 een entropie van 60% vastgesteld bij een kleine groep invloedrijke zakenmannen; acht maanden later verklaarde Argentinië zichzelf failliet (Barrett, 2010).

Een organisatie met een lage entropie kenmerkt zich dus door werknemers die zich betrokken voelen bij hun werk. Hierdoor is de organisatie gezond en functioneert zij goed. Daarnaast ervaren wij in de praktijk dat het delen van waarden direct tot meer werkplezier bij de medewerkers leidt. En als teams en organisaties met fun in flow komen, kunnen ze samen echt een sprong maken. En dit uit zich in duidelijk meetbare, positieve resultaten.

 

En die entropie? Die brengen wij graag naar zero. Wil jij met ons een case maken, waarin we weer een succesvol verhaal aan dit rijtje kunnen toevoegen? Kom langs!

 

Anne-Marie & Robert Jan & Anne

 

 

Bronnen:

Aarnoutse, B. (2016). Alignment 2.0: De optelsom van internal branding en employer branding in de praktijk. Amsterdam: Adfo Groep.

Barrett, R. (2006). Building a value- driven organization: a whole system approach to cultural  transformation. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Barrett, R. (2010). The Importance of Values in Building a High Performance Culture.

Barrett, R. (2016). Building a Winning Organizational Culture.

Collins, J. C., & Porras, J. I. (1995). Built to last: successful habits of visionary companies. London: Random House Business Books.

Kotter, J., & Heskett, J. (1992). Corporate culture and performance. New York: Free Press.

Schneider, B., Macey, W. H., Barbera, K. M. & Martin, N. (2009). Driving Customer Satisfaction and Financial Success Through Employee Engagement. Human Resource Planning32(2), 22.

Winkler, S., König, C. J. & Kleinmann, M. (2012). New insights into an old debate: Investigating the temporal sequence of commitment and performance at the business unit level. Journal of Occupational and Organizational Psychology85(3), 503-522.

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.