Home / Updates
Home Over ons Cases Updates Contact

De impact van waarden. Eens een marinier, altijd marinier!

De impact van waarden. Eens een marinier, altijd marinier!

Het is al weer even geleden dat ik in een camouflagepak samen met mijn maten door zware beproevingen werd getrokken. Ik was een sportief 20-jarig knulletje dat werd uitgezonden naar de West. Volgens mijn ouders ging ik er als een ventje heen en kwam ik als een vent met richting in zijn leven terug. Nu vele jaren later ben ik lid geworden van de oud (nooit ex!) Mariniers Businessclub. De eerste bijeenkomst op de Van Ghent kazerne in Rotterdam voelde gelijk weer als thuiskomen. Alles wat ik bij de Mariniers had meegemaakt zag en voelde (!) ik direct weer terug. De verbondenheid, het respect voor wie je ook bent, de humor en het onbaatzuchtig elkaar willen helpen. Toen was een het mooi stoer regeltje voor mij, nu voel ik het echt: “Eens Marinier, altijd Marinier”!

 

Als ik aan een groep mariniers vraag met welk gevoel ze naar hun werk kijken, antwoorden ze unaniem ‘Trots’. Met een hoofdletter T. Mariniers geven hun leven in de burgermaatschappij op om deel te kunnen uitmaken van de Marine. Dit vereist veel toewijding, maar levert een enorm gevoel van trots en betrokkenheid op. Voor menig CEO blijft een organisatiecultuur met trotse, betrokken medewerkers slechts een utopie: uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 91% van alle werknemers in Nederland zich niet betrokken voelt bij zijn werk. En dit is een probleem. Want betrokken medewerkers zetten zich in. Om het doel van de organisatie na te streven en de organisatie tot een succes te maken. Om elkaar te helpen naar een gezamenlijke bedoeling. En dan is er sprake van een lage entropie.

 

Wat maakt mariniers zo trots?
Waar komt dit onomstotelijk trotse gevoel van Mariniers eigenlijk vandaan, vraag ik me nu jaren later af? Het antwoord ligt in de sterk gedeelde waarden in de marinierscultuur. Deze gedeelde waarden maken dat het niet alleen als een beroep wordt ervaren, maar als een manier van leven. Niet voor niets is het credo onder Mariniers: eens een Marinier, altijd een Marinier. Drie kernwaarden verbinden Mariniers: Verbondenheid, Kracht en ToewijdingVerbondenheid krijgt vorm door de bijzondere band tussen Mariniers, gebaseerd op loyaliteit en respect voor elkaars opvattingen. Samen kom je verder dan alleen. Letterlijk onze eerste sheet bij een kennismaking. De waarde Kracht wijst op mentale en fysieke veerkracht, waar dan ook en onder elke omstandigheid. Tot slot verbeeldt Toewijding de wil om een opdracht tot een succes te maken. Mariniers denken niet in problemen, alleen in oplossingen. Als jong ventje ervoer ik door de zware opleiding met de name de waarde kracht. Nu als ondernemer begrijp ik veel beter waarom de waarden verbondenheid en toewijding mij zoveel gebracht hebben. En ons nog steeds brengen.

 

De drie Korpswaarden staan niet op zichzelf, maar zijn verbonden met elkaar en versterken elkaar. Ze zijn dan ook vervlochten in de hele organisatie van de Marine. Al bij het rekruteren van nieuwe Mariniers wordt streng op deze waarden geselecteerd. Mensen die niet intrinsiek gemotiveerd worden door Verbondenheid, Kracht en Toewijding, passen niet in de groep en zullen dus niet worden toegelaten. Na de toelating vormen de drie waarden de basis voor opleiding, training en inzet. En dat heb ik geweten.

 

Welke rol spelen leiders bij de Korpswaarden?
Alleen de basis van gedeelde waarden is niet genoeg. Om de waarden te laten leven zijn goede leiders nodig, die inspireren en het goede voorbeeld geven. Leiders spelen een sleutelrol in het creëren van een organisatiecultuur die op waarden is gebaseerd. Leiders in de Marine doen dit aan de hand van de ‘Mission Command’, een filosofie voor het aansturen van eenheden. Die aansturing gebeurt door duidelijk te maken waaróm iets bereikt moet worden, en niet hóe. Dat waarom blijkt vandaag de dag nog zo belangrijk in ons zakelijk leven. Misschien is “waarom……?” ook wel de belangrijkste open vraag die er bestaat, bedenk ik mij nu.

 

Door deze kaders krijgen de Mariniers vrijheid en kunnen ze samen in de context van de situatie bepalen wat de beste oplossing is. De missie en de te bereiken doelen worden dus duidelijk beschreven. De Mariniers treden op binnen de kaders van  Verbondenheid, Kracht en Toewijding, maar hebben daarbij veel ruimte voor pro-activiteit en creativiteit. Mariniers baseren hun gedrag dus op de waarden die leiders uitstralen. Dit gedrag bepaalt vervolgens de uitkomsten. En die uitkomsten zijn niet mis: de Koninklijke Marine zet zich al eeuwenlang succesvol in voor veiligheid op en vanuit zee, over de hele wereld. Met de Mariniers als de specialisten in dat grensgebied van water en land.

 

De Marine als inspiratie voor elke organisatie
Nu is de Marine natuurlijk een uniek voorbeeld van een bedrijf dat al eeuwen trouw is aan waarden. Maar wel een heel goed voorbeeld voor alle organisaties in deze wereld. Het moraal van het verhaal moge duidelijk zijn: wanneer de waarden vervlochten zijn in alle onderdelen van een organisatie, en de leider iedere medewerker betrekt in de invulling van de strategie en doelstellingen, gaan de medewerkers zich mede-eigenaar van het verhaal voelen. Door dit eigenaarschap zijn ze gemotiveerd om een gemeenschappelijk doel te realiseren. Met als gevolg dat de organisatie naar ongekende hoogte wordt getild. En waar alle medewerkers, elkaar helpend, als vogels in V-vorm naar het zuiden vliegen. Zonder leiders, want al die vogels weten wel waar het zuiden is en waarom ze daar moeten zijn. In mijn geval dus de West.

 

Wil jij dat je medewerkers zich net zo trots gaan voelen om onderdeel uit te maken van je organisatie als de Mariniers? Wij komen er graag over vertellen. Niet hoe, maar waarom!

 

Robert Jan van Leeuwen

Ondernemer en oud-Marinier

 

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.