Home / Updates

De 10 voordelen van werken met de global goals

De 10 voordelen van werken met de global goals

New York, september 2015;  alle 150 wereldleiders komen bijeen tijdens een conferentie van de Verenigde Naties. Onder een minuten durende daverende staande ovatie  worden unaniem de Global Goals aangenomen. Eensgezindheid die uniek is in de geschiedenis van de mensheid!

De 17 Global Goals – of Sustainable Development Goals (SDG’s) – zijn de opvolgers van de Millennium Development Goals.  Voor de SDG’s zijn ruim 9 miljoen wereldburgers ondervraagd wat zij belangrijk vonden. Goal 1 gaat over armoedebestrijding, goal 2 betreft gezonde voeding, goal 3 gezondheid, goal 4 educatie en zo verder. Alle goals vind je terug op www.globalgoals.org.

We zijn 3 jaar verder en er is al bijzonder veel gebeurd met de SDG’s. De globale doelen zijn in Nederland niet alleen vertaald naar nationaal beleid, maar ook naar concreet gemeentelijk beleid.

Alle bekende multinationals zoals PwC, Unilever, KLM en Philips zijn de SDG’s actief aan het integreren in hun strategie. Veel bedrijven volgen hun voorbeeld. Hetgeen heel slim is, want als je als bedrijf in de toekomst niet aan kunt tonen dat je mee helpt de wereld wat beter te maken, verlies je ook je ‘social license to operate’.   Niet verduurzamen is gewoon geen optie.

 

De 10 voordelen om met de Global Goals aan de slag te gaan!

  1. De Global Goals sluiten aan bij een wereldwijd gedragen beweging en geven concrete handvatten en thema’s hoe je met je bedrijf kunt verduurzamen. “Het is geen tijd voor verandering, het is verandering van tijdperk”, stelt hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans.
  2. Het mooie van de Global Goals is dat er wereldwijd, maar ook op nationaal en zelfs gemeentelijk beleid consensus over is. Je kunt dus voorspellen welk beleid gestimuleerd gaat worden en dat is van belang bij strategische keuzes voor je bedrijf.
  3. De Global Goals bieden niet alleen eenduidige doelen, maar ook herkenbare taal en symbolen en verbinden zo moeiteloos mensen met elkaar.
  4. Door te werken aan de Global Goals is geen dualiteit meer tussen bijvoorbeeld overheid en bedrijfsleven, man of vrouw, arm of rijk, oost of west, groot of klein. Er is een hogere shared pool of meaning waar belangentegenstelling wegvalt. Niemand kan ‘tegen’ de Global Goals zijn, iedereen is immers wereldburger. Tenzij je van de maan bent gevallen natuurlijk.
  5. Met je bedrijf een bijdrage leveren aan de Global Goals is zeer zinvol en zorgt voor lange termijn voldoening. Dit is een enorme kans om zo betrokkenheid van medewerkers te vergroten.
  6. Uit onderzoek van Deloitte onder meer dan 10.000 Millennials blijkt dat met name jongeren willen dat hun bedrijf pro-actief een positieve impact maakt in de maatschappij. Dit is zeer relevant in de huidige tijd van the war on talent.
  7. Profit’ als maatstaf voor succes heeft zijn langste tijd gehad. Zo wil het CBS af van het Bruto Binnenlands Product als maatstaf voor welvaart en toe naar een SDG-index die ‘benefit’ meet.
  8. Het gaat om benefit voor alle stakeholders. Hét keurmerk voor bedrijven zijn de B-corps (b van benefit). Dit zijn de wereldwijde koplopers op het gebied van maatschappelijke impact zoals Tony’s Chocolonely, Dopper, Snappcar, Triodos bank etc.
  9. Vanuit het bewustzijn van de SDG’s ontstaan nieuwe kansen. Veel bedrijven werken inside-out. Als je start bij de Global Goals werk je outside-in. Wat kan mijn bedrijf bijdragen in de behoefte die er wereldwijd is richting 2030? Jaarlijks wordt hiervoor een Global Opportunities rapport per SDG opgesteld.
  10. Last-but-not-least: 90% van de mensen (de klanten van je bedrijf dus) verwachten van bedrijven dat ze bijdragen aan een betere wereld. 74% geeft aan dat ze eerder producten kopen van bedrijven die werken aan de Global Goals. (onderzoek PwC in 24 landen) Sociale verantwoordelijkheid is dus geen nice-to-have meer, maar een must-have.

 

Op wat voor manier kan ik de Global Goals implementeren in mijn bedrijf?

Niet alle bedrijven zijn er meteen al klaar voor om met de Global Goals aan de slag te gaan. Verduurzaming, lange termijn en sociale verantwoordelijkheid zijn waarden die samenhangen met behoeften op een hoog bewustzijn. Dat is mooi, maar veelal hebben de medewerkers (nog) behoeften op lagere niveaus in Maslow’s behoefte piramide. Dit zijn de zog. basic needs, die moeten eerst in meer of mindere mate ingevuld zijn.

Het is erg belangrijk medewerkers stapsgewijze mee te nemen en er voor te zorgen dat het elastiek niet te strak staat.  Er moet een solide basis zijn van veiligheid, financiële stabiliteit, goede relaties met klanten en medewerkers, voldoende kwaliteit en genoeg innovatievermogen.

Met een waardenmeting kunnen we de acceptatiebereidheid snel en eenvoudig meten. Waar sta je als bedrijf? Wat zijn de blokkades om succesvol een lange termijnstrategie uit te voeren?  Deze baseline measurement is dan de start voor een passend communicatie- en implementatieplan dat voor de medewerkers niet te hoog over is, maar voldoende ambitie in zich heeft.

Tevens hebben wij een Global Goals App ontwikkeld, waarmee je bottum-up kunt peilen welke van de 17 doelen het meeste leven onder de medewerkers. Zo kom je erachter voor welk thema het gros van de medewerkers al intrinsiek gemotiveerd is om aan bij te dragen. Een keuze voor 1 of 2 doelen levert consensus en focus op, je kunt als bedrijf namelijk niet aan alle 17 doelen tegelijk werken.

Wilt u meer weten? Wij laten u graag enkele voorbeeldcases zien. Voor de ‘common good’ verzorgen wij ook graag een (kostenloze) inspiratiesessie.

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief!

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.