Home / Updates

Advertising en de 7 niveaus van bewustzijn van het barret values onderzoek

Advertising en de 7 niveaus van bewustzijn van het barret values onderzoek

“ADVERTISING IS BASED ON ONE THING: HAPPINESS.”
“AND DO YOU KNOW WHAT HAPPINESS IS? IT’S FREEDOM FROM FEAR.”

 

Seks verkoopt, angst verkoopt nog veel beter
In de eerste aflevering van de serie Mad Men zet de hoofdrolspeler Don Draper angst als marketingtool duidelijk uiteen. Op zijn eigen ijskoude, volstrekt heldere manier. En hij heeft gelijk. ‘Seks verkoopt’ wordt altijd gezegd, maar angst verkoopt nog veel beter. De reclames die wij voorgeschoteld krijgen zijn doorspekt met angst: koop die veilige auto, slik je vitaminen, was je handen met desinfecterende zeep en ben je echt wel goed verzekerd? Je zou er bang van worden.

Niet alle reclames die angst als basisemotie gebruiken gaan over je gezondheid of lijfsbehoud. De angst om iets te missen in dit leven is bij veel mensen ook bijzonder sterk. Dat gegeven kan je dus goed gebruiken. Heb je de laatste nieuwe telefoon al? Die verre avonturenreis naar de andere kant van de wereld al gemaakt? En elk jaar moet je snowboarden vanaf de hoogste berg. Je bent echt te laat als je voor je 21e je bucket list niet volledig hebt afgestreept. En waarom? Als je de angst niet in de ogen hebt gekeken en ervan hebt genoten, heb je niet geleefd. Maar je kan natuurlijk ook die kauwgom van de snowboarders kopen, as a start.

 

Het begon met een slechte adem
Het allereerste bedrijf dat angst inzette voor de verkoop van hun producten was Listerine. Rond 1920 lanceerden zij een nieuwe campagne rondom het bruidsmeisje dat nooit zou trouwen. Waarom? Ze leed aan halitosis. Oftewel: ze rook sterk uit het snuitje. Voor 1920 hoorde een slechte adem bij het leven. Sinds de campagne voor Listerine is het een medisch probleem dat effectief kan worden aangepakt. En vanaf dat moment gorgelt iedereen zich een ongeluk. In de eerste zeven jaar na lancering van de campagne schoot de omzet omhoog van $ 115.000 naar $ 8 miljoen. En dan te bedenken dat Listerine ooit een vloerreiniger was.

Een probleem ontstaat als je constant hetzelfde doet of hetzelfde herhaalt. Eeuwig vertellen over een slechte adem doet mensen stoppen met luisteren. Bij te veel herhaling verliest dus zelfs de basisemotie angst zijn kracht. De doelgroep wordt murw. Bedrijfsgroei kan stagneren. In de reclame wordt dan ook gezocht naar een trigger op andere niveaus van ons bewustzijn. Bij 0 Entropy merken we dat het waardenonderzoek van het Barrett Values Centre waar wij veel mee werken, ons concreet helpt om heel bewust naar disruptieve en creatieve communicatie en advertising op verschillende niveaus te zoeken.

 

Wat? Model van Barrett?
Dit model beschrijft, geïnspireerd door Maslow, zeven verschillende niveaus van bewustzijn. Het model is toepasbaar op individueel niveau maar kan ook worden toegepast op bedrijven, gemeenschappen of zelfs landen. Je krijgt haarscherp wat de mensen intrinsiek motiveert, welke cultuurwaarden zij ervaren en wat de gewenste cultuurwaarden zijn om het volledig potentieel te realiseren. En je weet direct wat de energielekken zijn en hoe groot deze zijn: het percentage entropie, oftewel, onbenut arbeidspotentieel.

 

 

 

Maar het Barrett model helpt ons ook om nieuwe vormen van advertising te vinden, met nieuwe doelgroepen! Dat zit zo: als je als bedrijf reclame voert op niveau 1 – 3 speel je in op angst. Het betreft hier in de regel productcommunicatie: wij zijn de allerbeste in ‘abc’. Impliciet: als je ons niet koopt loop je gevaar ‘xyz’. Hiermee kan je op een zeker moment inderdaad de beste in de wereld gevonden worden, maar zoals eerder gezegd, kan je het niet blijven herhalen en moet je op een gegeven moment een andere stap maken om verder te kunnen groeien.

Dit bewustzijn vindt plaats in stap 4: transformatie. Hier moet je tot het inzicht komen dat je de beste voor de wereld wilt worden in plaats van de beste in de wereld wilt zijn. Alleen dan is verdere groei mogelijk. Kom je als bedrijf op niveau 5 – 7 dan zijn er groeimogelijkheden door een markt aan te spreken die zich wil verbinden met het oplossen van maatschappelijke problemen, duurzaamheid en liefde. Als bedrijf moet je dat natuurlijk wel echt menen! En zorgen dat jouw mensen hier ook voor willen gaan! Dat doet 0 Entropy met haar programma’s, als 0to9 een transformerende positionering heeft uitgewerkt.

 

Leuke theorie, hebben we ook een filmpje?
Natuurlijk. Zelfs twee ter inspiratie. De eerste is er een van Ford. Dit automerk maakte de eerste productie-auto ter wereld. Veiligheid stond vanaf het begin voorop. De laatste decennia focussen zij zich voornamelijk op de ‘veilige’ auto voor het gezin (Barrett niveau 1-3). Ford Spanje heeft het project ‘Max Motor Dreams’ ontwikkeld: een babywieg met de slaapcomfort en -eigenschappen vanuit de auto. Hiermee ontstijgt Ford het verkopen van veilige gezinsauto’s en onderneemt zij een – wat ons betreft hele mooie – poging tot transformatie naar Barrett niveau 4/5/6: “Wij van Ford zorgen ook voor sweet dreams en maken de wereld een beetje mooier. Ga verder.” Bekijk de video:

 

 

 

Terugkomend op Listerine: zij gaan nog een stap verder. Met de campagne ‘Feel every smile’ promoten zij op een bijna subliminal messaging-achtige manier een app die blinden helpt een glimlach (van een schone mond) te zien (Barrett niveau 6/7). Bijzonder inspirerend. Bekijk de video:

 

 

 

We hebben even gecheckt hoe serieus Listerine is: maar de app bestaat echt en werkt!

 

Ook je bewustzijn vergroten en de beste voor de wereld worden? Niet alleen omdat dat de wereld mooier maakt, maar omdat het je business een boost kan geven?
Wil je je bedrijf ook laten doorgroeien maar je weet niet hoe? Of meer uitleg over het Barrett model, de waarde daarvan en hoe je het als meet-tool binnen je organisatie kunt inzetten om resultaten op elk denkbaar vlak te verbeteren? En tot een rijkere positionering en verbreding van je markt komen? Wees niet bang om ons te contacten. We komen graag langs om een en ander verder uit te leggen. Bel +31 10 28 00 500 of stuur een e-mail naar: welcome@0entropy.nl

 

Annemarie van den Bos – 0 Entropy Communication & Culture Creation
Dennis Jonkman – 0to9 Cross Creative Agency

 

Bronnen:
Foto Don Draper, AMC Network Entertainment LLC

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief!

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.