Home / Over ons
Home Over ons Cases Updates Contact

Alles over Cultuur Waarden Onderzoek en Entropie

Wat is een Cultuur Waarden Onderzoek (CWO)?

Het CWO is eenonderzoek onder medewerkers waarmee je aan de hand van drie vragen, inzichtelijk krijgt wat men als individu belangrijk vindt, wat men ervaart in de huidige organisatiecultuur en wat men denkt dat nodig is om alle doelstellingen en ambitie te realiseren. Ook meten we de culturele entropie. Entropie is energie die verloren gaat in organisaties, onbenut arbeidspotentieel. Het onderzoek richten wij op maat voor jou in. Ook is het mogelijk om open vragen toe te voegen.

Wat is Culturele entropie in teams en organisaties

Het begrip ‘entropie’ komt uit de thermodynamica en staat voor de afname van bruikbare energie binnen een thermodynamisch systeem. Wij geven een organisatie-betekenis aan dit woord: voor ons is culturele entropie de energie die verloren gaat in een organisatie. Voorbeelden van culturele entropie zijn frustratie van medewerkers, gemor over inefficiëntie en procedures, onduidelijkheid over de koers of een gevoel van onveiligheid. Heb je het gevoel dat er veel frustratie binnen je organisatie of team is? Dat er veel conflicten op de werkvloer zijn? Dat de medewerkers gedemotiveerd of niet betrokken zijn? Dan is de kans groot dat de culturele entropie binnen jouw organisatie hoog is.

Hoe verlaag je de culturele entropie binnen jouw team of organisatie?

Culturele entropie is, kort gezegd, energie die niet wordt gebruikt voor innovatie en het resultaat. Entropie is de rem op jouw ontwikkeling en groei. Culturele entropie belemmert de fun & (team)flow, waardoor mensen wegdrijven van hun eigen intrinsieke motivatie om te werken aan de team- en organisatiedoelstellingen. Dat brengt je niet naar de stip op de horizon en waar je zo graag met je organisatie naar toe wil. En dat is zonde. Waste of money. Waste of talent. Waste of energy. Volgens ons zou de culturele entropie gezond moeten zijn. In de regel is dat tussen de 0 en 10%. Dus wil jij:

  • De motivatie van je medewerkers verhogen?
  • De communicatie binnen je organisatie verbeteren?
  • Conflicten oplossen?
  • Organisatiecultuur verbeteren of veranderen?
  • De samenwerking binnen of tussen teams verbeteren?
  • De betrokkenheid van je medewerkers verbeteren?
     

Met een Cultuur Waarden Onderzoek krijg je een geweldige gespreksopener. En input voor een gedragen strategie die binnen verbindt en extern impact heeft als we het CWO koppelen aan onze werkwijze met 0to9 en 0 Loss.

Het Cultuur Waarden Onderzoek (CWO) nog wat nader toegelicht

De cultuur van een organisatie is de resultante van de visie en de houding en het gedrag van huidige leiders en dat van hun voorgangers. Houding en gedrag worden bepaald door onderliggende persoonlijke waarden. De mate waarin persoonlijke waarden van alle medewerkers aansluiten bij de huidige cultuurwaarden en gewenste cultuurwaarden, zegt iets over de mate waarin een missie, visie en strategie gedragen wordt en over de manier waarop men in samenspel de doelstellingen realiseert. En men realiseert wat men belooft. Intern en met externe partners en stakeholders. Een Cultuur Waarden Onderzoek (CWO) maakt meetbaar en inzichtelijk wat bij veel organisaties verborgen en ongrijpbaar is: cultuur. Het CWO geeft tevens taal aan het ontwikkelingsperspectief. Door de werk- en kernwaarde overstijgende AmbitieWaarde te ontdekken. En deze met taal en beeld tot leven in een strategisch communicatie-concept. Jouw BeeldTaal maakt het perspectief zichtbaar, concreet en richtinggevend.

Er wordt een krachtige verbinding mogelijk op basis van de betekenis die het werk heeft voor de medewerkers en de maatschappij. Het principe is eenvoudig en doeltreffend. Medewerkers geven hun waarden aan in het CWO. De ontstaat een krachtige verbinding tussen wat medewerkers belangrijk vinden en de ambitie van de organisatie. Uit de benchmarks van het Barrett Values Centre weten we dat de betrokkenheid en de output en omzet van een organisatie stijgt, als de entropie daalt. Daarom zeggen wij dat werken met ons meer oplevert dan het kost.

Hoe wordt een Cultuur Waarden Onderzoek uitgevoerd?

Het CWO is een krachtig en relatief eenvoudig meetinstrument dat zowel persoonlijke waarden als de huidige cultuur van de organisatie én de gewenste waarden van de toekomstige organisatiecultuur inzichtelijk maakt. Door ons een wordt een online survey ingericht in de systemen van de Barrett Values Centre. Alle medewerkers ontvangen een persoonlijke link en kunnen vervolgens online invullen. Dit kan in het Nederlands maar ook in andere talen. 

Invullen kost tussen de 10 en 15 minuten. Het CWO bestaat uit drie ‘opdrachten’:

  1. Persoonlijke waarden:
    Kies 10 waarden/gedragingen die het best weergeven wie u bent
  2. Huidige cultuurwaarden:
    Kies 10 van de volgende waarden/gedragingen die het best weergeven hoe uw organisatie momenteel werkt.
  3. Gewenste cultuurwaarden:
    Kies 10 van de volgende waarden/gedragingen die, naar uw mening, essentieel zijn voor de (nieuwe) organisatie om de gestelde ambities te realiseren.

De 10 waarden worden steeds gekozen uit een door ons op maat gemaakte lijst van ongeveer 100 waarden, begrippen en gedragingen. Ook jouw huidige waarden kunnen we toevoegen om te ontdekken of deze omarmd worden! Voor een aantal branches en entiteiten zijn specifieke waardensets opgesteld. Resultaten worden geanonimiseerd verwerkt door het Barrett Values Centre. We vertellen je er graag alles over zodat we samen de juiste set up kunnen bepalen.

Wat levert het Cultuur Waarden Onderzoek op?

Alle gekozen waarden krijgen een plaats in de zandloper van het Barrett Model. Het model bestaat uit zeven niveaus, afgeleid van de piramide van Maslov. De resultaten beschrijven welke waarden het huidige cultuurkapitaal karakteriseren, welke uiteenlopende waarden er momenteel leven binnen de organisatie en welke waarden men graag in de toekomst zou willen zien. Bijkomende grafieken tonen het transformatiepotentieel en de huidige culturele gezondheidstoestand van de verschillende onderdelen. Er zijn verschillende doorsnijdingen mogelijk.

Meer weten?
Neem contact op.

Anne-Marie van den Bos

Managing Partner

Robert Jan van Leeuwen

Managing Partner

Lees ook...

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.